Mini Podrecznik Strażacki

Opis forum

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Komputery

Ogłoszenie

Zapraszamy do Korzystania z Pomocy

#1 2010-03-09 14:04:32

Pako998

Nowy użytkownik

Zarejestrowany: 2010-03-08
Posty: 2
Punktów :   

Temat 2. Średnie samochody ratowniczo-gaśnicze

Średnie samochody ratowniczo-gaśnicze




Samochody ratowniczo-gaśnicze klasy średniej są powszechnie eksploatowane przez jednostki straży pożarnych na całym świecie. Ich masa rzeczywista jest większa niż 7500kg, lecz nie może przekroczyć 14000kg. W praktyce, aby pojazd taki mógł spełniać wymagania dotyczące parametrów i wyposażenia, najczęściej zabudowany jest na podwoziu o dopuszczalnej masie całkowitej pomiędzy 12000 a 15000 kg.

Załoga

Załoga takiego samochodu w kategorii miejskiej lub uterenowionej składa się z sześciu osób. Dlatego też są one zabudowywane na podwoziach wyposażonych w kabiny załogowe, czterodrzwiowe w układnie 1+1+4. Zdarzają się również kabiny mogące pomieścić więcej niż sześć osób. Natomiast standardowa trzyosobowa kabina używana przy zabudowie samochodu kategorii terenowej to tzw. kabina krótka, dwudrzwiowa w układzie 1+2.

Nadwozie

W średnich samochodach ratowniczo-gaśniczych nadwozia wykonuje się z kompozytu poliestrowego, spawanych profili ze stali nierdzewnej pokrytych klejoną do niej blachą aluminiową lub aluminiowych profili, które są ze sobą łączone poprzez skręcanie, pokrytych klejonym lub nitowanym poszyciem z lakierowanej blachy aluminiowej.

Napęd

Do napędu tej klasy pojazdów używany jest turbodoładowany silnik wysokoprężny, który w pojazdach kategorii miejskiej napędza za pośrednictwem skrzyni przekładniowej koła tylnej osi. W kategoriach uterenowionej i terenowej napęd przenoszony jest na wszystkie koła, przy czym w takim przypadku ważne jest, aby pojazd był wyposażony w międzymostowy mechanizm różnicowy wraz z blokadą.

Wyposażenie stałe

Do zamontowanych na stałe elementów wyposażenia należy zbiornik wody o pojemności od 2000 do 2500 l, zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności nie mniejszej niż 10% zbiornika wody, autopompa pożarnicza z układem pianowym, zwijadło z linią szybkiego natarcia oraz wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy z reflektorami. W przypadku samochodów terenowych, czyli trzeciej kategorii, występują różnice w wyposażeniu, np. nie jest wymagany maszt oświetleniowy, ale do podstawowego wyposażenia dochodzi instalacja zraszaczowa i wciągarka linowa o sile uciągu 60 kN. W tych pojazdach dopuszcza się użycie autopompy jedno-zakresowej i dostosowanej do niskiego ciśnienia linii szybkiego natarcia. Podstawowe parametry autopompy dwuzakresowej to wydajność 1600l/min przy ciśnieniu 8 barów na pierwszym zakresie lub wydajność 250l/min przy ciśnieniu 40 barów na drugim zakresie.

Wyposażenie przenośne

Przenośny sprzęt stanowiący wyposażenie średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego to sprzęt ochrony dróg oddechowych, węże pożarnicze, armatura wodna i wodno-pianowa, podręczny sprzęt gaśniczy, drabina wysuwana 10 metrowa, drabina nasadkowa, zestaw ratowniczy PSP R-1, pilarka łańcuchowa do cięcia drewna, pilarka tarczowa do cięcia stali i betonu, zestaw hydraulicznych narzędzi ratowniczych, sprzęt oświetleniowy oraz sprzęt łączności radiowej.


Przykładowy pojazd: Renault Midlum 240.14 DXi (4x4)

http://images45.fotosik.pl/270/9db61d87da00e076med.jpg
Zastosowano w nim spełniający normę Euro 4 sześciocylindrowy, rzędowy silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o maksymalnej mocy 206 kW. Pojazd posiada obszerną, załogową, jedno-modułową, odchylaną, czterodrzwiową, sześciomiejscową kabinę w układzie 1+1+4. Dach wykonany jest w formie podestu roboczego i wytrzymuje obciążenie dwóch osób (180kg). W jego tylnej części zamontowano działko wodno-pianowe o wydajności 1600l/min. Wejście na dach umożliwia aluminiowa drabinka. Nadwozie pożarnicze to konstrukcja samonośna skorupowa, wykonana z materiałów kompozytowych. Posiada siedem skrytek - po trzy z każdej strony pojazdu oraz tylną, w której znajduje się przedział pompowy. Zbiorniki o pojemności: na wodę 2500l i środek pianotwórczy 250l zostały wykonane z kompozytu szklano-poliestrowego. Są one zintegrowane z zabudową pojazdu oraz całkowicie odporne na korozję i nie wymagają konserwacji. Natomiast dwustopniowa autopompa firmy Ruberg R30/2,5e L-HPA wraz z panelem sterowania umieszczona została z tyłu pojazdu i ma wydajność 2400l/min przy ciśnieniu 8 barów oraz 250l/min przy ciśnieniu 40 barów. W zabudowie w tylnej skrytce po prawej stronie umieszczono elektryczne zwijadło szybkiego natarcia z gumowym wężem wysokociśnieniowym o długości 60m. Z boków i tyłu nadwozia znajduje się pięć lamp oświetlających pole pracy, włączanych z przedziału pompowego. W samochodzie został zamontowany również wysuwany teleskopowy maszt oświetleniowy z napędem pneumatycznym z dwoma reflektorami halogenowymi o mocy 2 x 100 W. Sterowanie masztem oraz obrotem i pochylaniem reflektorów odbywa się za pomocą pilota wyposażonego w kabel o długości 2m.



Autor tekstu: st. bryg. mgr Paweł Frątczak, Marek Pisarek, Janusz Wożniak
Przepisał i złożył: Pako998





W następnym temacie: ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze

Ostatnio edytowany przez Pako998 (2010-03-09 14:05:31)

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.spoleczniacyuam.pun.pl www.sircommunity.pun.pl www.p2mail.pun.pl www.pisarze.pun.pl www.narutoofpbf.pun.pl